Missa inte kalla fakta ikväll

15kommentarer

21.00 på tv4.
Det gör jag.. men ska lätt se reprisen!

Det handlar om folk som gjort magsäcksoperationer.

Från internet:


Antalet fetmaoperationer ökar explosionsartat i Sverige. Men många ångrar det drastiska ingreppet där nästan hela magsäcken kopplas bort.

- Det går inte en dag som jag inte önskar att jag aldrig gjort operationen, säger Linda Söderlund i Tibro. Jag trodde verkligen på att gå ner i vikt och bli lycklig.

I takt med det ökande antalet operationer kommer också larmrapporterna om svåra biverkningar som problem med överskottshud, bristsjukdomar, depressioner och alkoholmissbruk.

- Innan tröståt jag, men det kunde jag ju inte göra längre. Då blev det alkohol, säger ”Karin”.



Jag har ju som bekant själv lagt mig på operationsbordet, men än känner jag ingen ånger? Och jag kan inte ens tänka mig att jag skulle kunna göra det?
Ska bli intressant att se avsnittet och förstå mer.

15 kommentarer

Jenny

10 Mar 2011 19:13

Jag ska med kolla....

Sanna

10 Mar 2011 20:03

När jag ser reklamen och hör om att de fått allvarliga biverkningar så trodde jag att det skulle vara värre än så. Jag tänkte typ att det skulle vara magproblem mm. Överskottshud är ju en självklarhet för alla som går ner mkt vikt.



Psykiska problem är ju iof lite allvarligare, men dem borde ju gå att undvika, eller? Spännande att se avsnittet!

charlie

10 Mar 2011 20:10

e dt första avsnittet idag? Fan va awsome att du skrev dt hade glömt dt helt! Thanks honey

Mikaela

10 Mar 2011 20:14

JÄVLAR vilken skillnad på bilderna bara :O

Katja

10 Mar 2011 20:46

Hejsan godingen.. Hur har du det?

Fick du lägga upp bilden för henne? Det är nämligen en av mina närmsta vänner <3

Många förstår inte henne o är trångsynta.. jag har sett henne o känner henne och vet mer och jag tkr hon gjorde så rätt..

Jag är GRAVID :O)

Massor med kramar!

Bibbi

10 Mar 2011 20:53

Det sägs och sades då jag gjorde min

att man ersätter med tiden ett missbruk

med ett annat.

Jag åt för lite, vilket också är fel.

Men det är många som jag känner som faktist

tagit till många andra sätt..alkohol,osv.

För att ersätta maten.Ska också se programet.

Hur är det annars????

Hoppas få träffa dig live någon gång framöver :)

Hoppas det slår in :) kram på dig goa tjej!:D



Kramar om

Linda aka Tokmorsan

10 Mar 2011 21:28

Alla har nog olika upplevelser. Det största problemet är att många får operationen men sen ges ingen efterbehandling i form att bortagning av överflödig hud osv. Kan förstå att många kan lida enormt av detta.



Har hört förr att en del ångrar sig men över lag misstänker jag nog att dom flesta ändå är nöjda!

Carolina

10 Mar 2011 21:36

kollar just nu på kalla fakta.. väldigt intressant tycker jag..

M E R E I

10 Mar 2011 22:08

- oj!

anna

10 Mar 2011 22:45

verkar vara en intressant serie :)

Jenny

10 Mar 2011 23:31

Jag såg det och det blev väldigt känslomässigt omtumlande då det visade sig att mina tankegångar inte alls är ovanliga och att det t om finns studier kring dessa, men studierna är baserade på de som gjort en GBP, medan jag ju gick ner på mitt vis, men alldeles FÖR fort för att psyket ska hinna med (mer om det i min blogg)

Vet inte om det går i repris, men det går väl se på tv4 play. En sak som är riktigt SJUK är ju att det är olika i olika landsting om man får en bukplastik eller inte . Borde vara samma regler över hela landet, kan man ju tycka...

kramkram

Joline

10 Mar 2011 23:50

Åhh jag missade också den men ska deffintivit se den på nätet så fort jag får tid. För övrigt tänkte jag fråga dig, du skrev om en tjej för ett tag sen som också kämpade med vikten men jag har "tappat bort" hennes blogg. Jag vet inte om det var du eller hon själv som skrev ett ganska långt inlägg om hennes livsituation och jag kommer ihåg att det var hästar på bilderna på hennes blogg.... det är allt jag kommer ihåg tyvärr, kan du hjälpa mig att hitta den igen?

Linnéa

11 Mar 2011 08:22

Såg de igår, visst de va intressant men blev lite små irriterad.. Dom som lägger sej på operationsbordet borde ju veta om riskerna eller hur?



En tjej hade ont av att hon hade överskåtts hud men fick ingen operation, jag skulle gått dit åh verkligen försöka stå på mej som fan om dom nu sagt att man skulle få en operation för att ta bort huden, annars om dom sen sagt nej, stämma kanske? Eller varför inte ta ett lån för att göra en?



Jag blev mest frustrerad över avsnittet, dom drar bara upp de som de gått snett p´å, men de som de gått bra för dah?? Jag blir så less, så kolla du åh sej sen hur du tyckte!



Du är ju min förebild för att jag verkligen vill göra min, åh du verkar må bra av den åh njuta av ditt liv som du gjorde innan fast med mindre magsäck och några kilon mindre :)

Du är grym glöm inte de!!



Många kramar Linnéa

Sorry för de långa inlägget hehhe

Emma - mitt fatass

11 Mar 2011 16:47

jag hade velat se det där man jobbade =(

Kommentera

Publiceras ej