Livet efter en Gastric Bypass operation

21kommentarer

Innan jag gjorde operationen, alltså när jag fått besked om att jag skulle få göra en. Blev jag super lycklig och tänkte att yes, nu går livet i rätt riktning, nu blir det som jag vill äntligen.
Jag trodde verkligen att allt skulle bli mycket bättre, att jag skulle bli en annan person och våga mer, kunna mer och må bättre med mig själv.

FEL!

Okej, jag har inte gått ner allt jag ska gå ner, men nästan 2/3 är klart. Och jag känner ingen förändring i mitt liv förutom att jag är lättare. Vissa saker går bättre, måla tånaglarna till exempel.
Men är jag lyckligare? Nej tyvärr, inte än iallafall.
Vågar jag mer nu? Det kan jag inte direkt påstå.
Kan jag mer? Ja som sagt, måla tånaglarna då.

Operationen ger dig inte lycka och ett bättre liv, den ger dig bara en smalare och bättre kropp. Resten måste du jobba på själv! Jag har större chans att få lycka nu,  så känner jag individuellt att en smalare kropp kommer få mig må bättre. Men jag mår ju inte bättre automatiskt för att jag är mindre, det sitter i huvudet också. Dina tankar och hur du mår sitter inte bara i fettet.

21 kommentarer

Nett

31 Mar 2011 18:32

Finna lyckan och ta till sig den är ett evighetsjobb!

Frugan

31 Mar 2011 18:51

Previs allt sitter i huvudet, har precis samma problem. Tror fan att jag måste gå i terapi eller något :)



Jag har gått med i gruppen nu :)

Tack finaste.

Kram

Sanna

31 Mar 2011 19:08

I huvudet kommer jag alltid vara den där losern, ständigt. Det kommer aldrig försvinna oavsätt hur mkt smalare jag blir. Thats life.



Jag har inte fb, haha :P

josefin - följ mitt nya liv 2011

31 Mar 2011 19:13

Men... att du inte mår bättre är ju inte operationens fel. Det är inte operationen som lovar dig ett bättre liv, det är du själv. Operationen hjälper dig på vägen. Så du kan inte skylla på operationen att den inte uppfyllde dina krav, för det är bara du själv som ställer de kraven.



Kram på dig <3

josefin - följ mitt nya liv 2011

31 Mar 2011 19:27

sv: jahaaa okej då missuppfattade jag :D sorry :) men det kan ju fortfarande bli bra för andra även om det inte blev det för dig =) jag menar, det kanske ligger hos dig som person, att det är DU som inte mår bra med dig, och då handlar det ju antagligen om mer än bara din kropp, men är man nöjd med sig själv och kroppen är det enda som hindrar en så lär det ju hjälpa enormt :)

Heidi

31 Mar 2011 19:28

Så sant. Tänk så många olyckliga smala människor det finns... men jag hoppas att du ska finna din lycka.



Jag hade kanske inte så stora förväntningar mer än att det skulle sluta göra så ont hela tiden och det har blivit mycket bättre, vilket också gör att jag mår bättre och får mer kraft att jobba på att bli lyckligare.



Som den fantastiske författaren Kay Pollak skriver i boken "att välja glädje":



"Alla djupa trossatser som hämmar mig kan jag ändra. Jag skapar den jag är med mina tankar."



Kram

Frugan

31 Mar 2011 19:35

Du får bjuda in mig så att jag kan delta i utmaningen, klickade på jag kommer men det funkade inte :/



Ja det kommer att bli en mysig kväll, får ju fira dom goda nyheterna på något vis :)

lovisa

31 Mar 2011 19:38

Hej är allt bra?:)

Just nu har jag en tävling där du har chans att vinna en valfri one piece från chillunited.se till värde 699-1299kr! tävlingen avslutas imorgon fredag så skynda dig om du vill anmäla dig! det kan du göra här: http://lavitadilovisa.blogg.se/2011/march/vinn-valfri-one-piece.html#comment

Viktoria

31 Mar 2011 19:56

Du gjorde precis min dag! :D Haha, kollade in på din blogg för ett par månader sedan och slängde iväg en kommentar men glömde att börja följa med bloglovin´ eller lägga till i favoriter och jag har letat efter din blogg länge men ej hittat den, nu när jag satt och kollade igenom gamla kommentarer såg jag svar från dig på min kommentar som jag ej hade sett!, du hade även skrivit att du gillade mina foton så jag passar också på att tacka dig för det! Nu ska jag läsa allt jag missat... (:

Pernilla

31 Mar 2011 20:02

Men måste ändå säga att det känns (nu känner jag dig visserligen inte men ändå) som att du blivit mycket av det - bara att du inte ser det själv. Om du förstår vad jag menar? ;) Du ställer nog lite för höga krav ibland.



Sv: Jag tror på dig i alla fall! Var ca 1500 som sökte till 380 platser när jag kom in. Och jag kom in trots medelmåttiga betyg. Tror grejen är den att nu när det är så hög arbetslöshet så söker många utbildningar de knappt har behörighet till. Så var inte så negativ nu!! ;D

Viktkamp

31 Mar 2011 20:02

skrev oxå ett inlägg om detta i dagarna, mycket sitter i huvudet.. svårt att få det mentala att följa med. Kram till dig

Johanna

31 Mar 2011 20:07

Tänkvärt inlägg, du får jobba lite på det så kommer du våga mer :)

Malin I Form

31 Mar 2011 20:11

Tror det mesta sitter i huvudet faktiskt!

Linda - En vimsig Mamma

31 Mar 2011 21:01

du det där var så bra skrivet!! kram

Josefine

31 Mar 2011 21:06

nu har jag begärt att få gå med i gruppen :)

tess

31 Mar 2011 21:50

väldigt bra skrivet =) så är det nog med alla operationer man gör för att "se bättre ut". man mår inte bättre av att få större tuttar eller tightare lår eller högre kindben. man känner sig förhoppningsvis finare, men det sitter mer i huvudet om man mår bra eller inte :) Jag tycker att du är jättefin iaf! Och jag vill att du ska må bra och vara glad. Hoppas verkligen att du fixar det. Du förtjänar det!

Hanna

31 Mar 2011 23:11

Så sant så sant! Till Josefin som kommenterat - Josefin SKYLLER inte på operationen att hon inte "mår bättre" hon bara förtydligar. Det är många som tror att man blir lycklig av att "bara" gå ner i vikt. Men jag tror att Josefin vet det:)..

Rosadun

31 Mar 2011 23:16

Klart att det är i hjärnan man får ändra oxå. Och operationen är ett hjälp på vägen...



Så ser jag det i alla fall

Linda aka Javamorsan

01 Apr 2011 07:49

Så sant så sant!

Jag mår hur bra som helst inom trots att det finns en del överflödiga kilon. Många tror verkligen att hur man mår som människa är kopplat till vikten. Det stämmer inte. Dock kommer du må bättre i längden när du får en annan attityd från din omgivning det kan jag nästan garantera!

Ewa

01 Apr 2011 10:42

Håller med alla som redan skrivit, min tanke med operationen var i första hand att få ett längre liv,slippa hjärtinfarkter och givetvis att komma ner i vikt. Sedan gick det som det gick jag har haft en hel del komplikationer och efter dryga 5 månader så har jag "bara" gått ner 32 kg. men iof det är inte så bara egentligen.

Ha en trevlig helg.

sanna

01 Apr 2011 10:45

Äntligen någon som vågar säga som det är! det är inte bara att göra en operation och tro att livet blir en enda stor saga. har själv gjort en för ett år sen och kan ärligt säga att det har varit ett helvete. Alla krav som man får på sig själv "nu har jag gjort en OP och nu ska jag bli smal, helst på 2v" de tynger ner vem som helst. jag var mycket tjockare men även mycket gladare än vad jag är nu. det är inte bara o tro att livet blir på topp! heja dig!

Kommentera

Publiceras ej