Gastric bypass

22kommentarer

Det har varit mycket snack om Gastric Bypass operationer sen Kalla Fakta började sina nya program med det innehållet. Och jag lovade att skriva vad jag tyckte om programmet och lite annat kring allt detta.

Jag blev lite besviken på del 1, i torsdags. Dom tog ju bara upp allt dåligt med operationen, som att det inte finns något bra, ingen som är nöjd. Så kan det ju verkligen inte vara? För mig har det bara gått ett halvår sen min operation, men jag ångrar ingenting och ser ingenting negativt med det än. Självklart vill jag inte ha lös hud som dom snackade om men det visste jag redan innan att man skulle få. Så jag lever med det.



Angående Linnéa's kommentar kring detta så har tjejen helt rätt.
Och att hon ser mig som en förebild gör mig verkligen glad, men ändå så funderar jag hur mycket förebild jag är efter ett halvår till. Blir jag lika deprimerad som dom i programmet då? Jag håller tummarna för att jag fortsätter vara så bra som jag är.
Och att jag kan vara en förebild för fler som vill göra den!

22 kommentarer

charlie

15 Mar 2011 15:14

hehhe aaww okey :P



Thanks hun!

Linnéa

15 Mar 2011 15:29

SV: Bara att hoppa ner i min ryggsäck :)

Så dyrt är de inte, ca 8800kr för en flygbiljett tur/retur (beroende på hur du vill flyga oxå) plus boende som jag då ska vara där i 3 v ca 3000kr :)Åh du kan komma undan billigare :)



Åh du, du kommer allt vara en förebild om ett halvår oxå, du är ett bra exempel på att en operation kan gå bra oxå ;)



Kram

Nett

15 Mar 2011 15:59

Tyckte med att det var negativt över programmet, får hoppas att de även vinkar det till positivitet. För nog är det bra om båda sidorna kommer fram.



Innan tyckte jag med att man skulle få hjälp med plastikoperationerna, men jag har tänkt om en del. Oavsett om man går ner på egen hand eller med viktoperation så får man lös hud och det skulle inte finnas en möjlighet att kunna få dessa operationer av landstinget. Det skulle kosta samhället multum med pengar.

Josefine

15 Mar 2011 16:20

Svar: Tack så mycket :) Ska försöka lägga upp mer bilder på mig så ni alla vet hur jag ser ut :D haha

Karolina

15 Mar 2011 16:34

Åh jag som trodde programmet skulle vara värre. Tyckte mest att det handlade mer om den dåliga eftervården som finns i många av våra län och inte Operationen i sig.



Jag tror säkert att du kommer vara en förebild då också. Jag tycker du värkara vara en väldigt stark tjej.

Linda

15 Mar 2011 16:43

Anledningen till att de tar upp de negativa aspekterna är för att många ser det som "en enkel utväg", även om det inte är enkelt. Dessutom blir operationen vanligare och därför måste de visa att det inte är en dans på rosor.

Alexandra

15 Mar 2011 16:55

bra skrivet!! ska bli kul att höra dina fortsatta åsikter om programmet :)

iwillbehealthy

15 Mar 2011 17:26

visst är det! det var så lite så^^

Rumptott

15 Mar 2011 17:52

haha vsg =P



har du blivit nått piggar ännu lr?? =D

om inte KRYA på dig quinna =D

kram <3

Carolina

15 Mar 2011 18:11

Bra skrivet, väldigt dumt att inte visa upp personer som är nöjda! Typ som att det bara är negativt med operationen! sv: Vet inte om det kommer handla om just magoperationer mer men varje vecka brukar det ju vara ett kalla fakta..

Malin I Form

15 Mar 2011 18:17

Jag har inte sett det än och TV4Play och min dator är tydligen inte kompisar så ja, får se om jag ens kan se det..



SV: Hihi, vad kul att du tycker det!

Eleonore

15 Mar 2011 19:03

Jag tänkte också då det när jag såg programmet! De fick det att låta som att man inte fick veta riskerna innan, att det var ett nytt ingrepp som ingen mår bra av efteråt och en massa andra negativa saker. Men visst måste det vara värt det? Bra att du skrev inlägget så andra som vill göra det blir inspirerade :)

Matilda

15 Mar 2011 19:17

Sv: Ja, morötter är jättegott! =) Lätt att ha hemma också, blir inte dåligt lika fort som andra grönsaker.

Linda - En Vimsig Mamma

15 Mar 2011 19:38

nu missade jag detta pogram men klart man lär veta om att man får massa hud som måste bort, och sånna operationer brukar man ju få göra efter en sådan operation. annars får amn ligag på som linnea skriver! kram

scrapmoster

15 Mar 2011 20:12

JA det är många som har åsikter om detta program. Jag ska se det själv ikväll för jag har inte hunnit.



Lite intressant det där med dina inlägg...hehe...



KRamen i

mrs d

15 Mar 2011 21:45

härligt att vara förebild.



känns lite som dom i programmet och många andra förväntar sig mirakel. De får ju reda på allt som kan gå fel och allt som kan gå rätt. Sen är det bara överväga ju. Att de inte alltid blir som man tänkt sig är ju uppenbart och självklart. De visste om risker och vad som kan och kommer hända med kroppen.



jag hoppas du fortsätter vara glad och pigg och blir en ännu störra förebild för andra som vill göra samma sak.



kram

My

15 Mar 2011 22:08

Jaa, grym film!

cecilie

15 Mar 2011 22:09

Jag blev lite irriterad när jag såg programmet för att de som var med nästan förväntade sig att få en operation efteråt för att få bort överflödshud! Man skall vara glad att man överhuvudtaget får den hjälpen de får av samhället att bli av med sin fetma. Att man hamnat där är som oftast ens egen fel.

Jag har själv varit fet och gått ner 40kg på egen hand (med täning och äta hälsosamt). Har överflödshud,men jag kan väl inte gå o kräva att staten skall betala min operation? Även om jag klarat av att gå ner utan hjälp o sparat staten en hel massa pengar...

/cessan

Jenny

15 Mar 2011 22:11

Jag tycker programmet var bra. Jag känner ju flera som det gått väldigt BRA för, men det verkar som att vissa sjukhus bara opererar och opererar utan eftervård - och de som inte får det, dem måste man lyfta fram. Det finns alltid TVÅ sidor, och båda måste lyftas fram.



Det här med hudöverskottet är ju lite märkligt, men som de sa i programmet hade hon alltså blivit opererad i ett annat landsting än det hon bodde i, och det var DÄRFÖR de sagt på sjukhuset att hon borde få en sådan operation - för bor man i Stockholms Läns Landsting (där hon blev opererad) så FÅR man operationen, men tyvärr inte i det landsting där hon bor. Och DETTA tycker jag är väldigt MÄRKLIGT - det borde vara SAMMA REGLER (OCH KRAV) ÖVER HELA LANDET. Och det var just dessa saker som jag tyckte programmet lyfte fram. (jag fick ju min bukplastik, då jag gått ner och uppfyllde kraven för att få en sådan operation och det var "inget snack", men hade jag bott någon annanstans hade det alltså inte varit självklart)



Jag tror inte att de gör programmet för att "skita ner" GBP, men många tror att det är "guld och gröna skogar" då man gjort/fått en sådan operation, och det är det inte för alla, och det är ju bra att man får se den sidan också.



Jag är helt klart för GBP, så länge man får den hjälp man behöver (och den varierar självklart från person till person) och så tycker jag att det borde vara samma regler för "eftervård" som t ex bukplastiker över hela landet.



Hoppas jag inte snurrade in mig för mycket nu...haha och du förstår min "poäng"... :)



Jag hejjar på dig tjejen och du verkar ha alla förutsättningar för att det ska gå bra för dig ju - jag tror inte du behöver oroa dig för att du ska bli som dem i programmet, och förhoppningsvis är de ju i minoritet.

kram kram

Erika

16 Mar 2011 00:34

Det ska jag göra! :D

VIKTig dagbok - 47kg ska bort

16 Mar 2011 08:11

Kul att läsa vad du tycker raring! Du kommer säkert må toppen om ett halvår. :-) KRAM.

Carro

29 Mar 2011 20:14

Oj, har du gjort sån operation?! :/

Var det inte läskigt?



Vad är din målvikt?

Kommentera

Publiceras ej