Historien om min Gastric Bypass.

14kommentarer

Jag tänkte jag skulle berätta lite om hur allt gick till före och efter operationen, så kort som möjligt. (för er som är nyfikna, eller ni som funderar på att göra en själv).

Tisdag: Åkte till Stockholm 6.45 hemifrån Hofors med buss. Väl framme i staden tog jag en lätt smoothie och tog en vända på stan innan läkarbesöket 13.45.
Hos läkaren var det snack med även sjukgymnast och sköterska, man fick veta hur allt skulle gå till dagen efter, och hur man reste sig ur sängen efter op, för att de skulle göra så lite ont som möjligt.
Efter besöket blev de en vända till på stan, och lite shopping och god mat för att lugna ner sig lite. (var dock inte så nervös, men skönt ändå).
Hade väldigt svårt att sova den natten!

Onsdag: Klockan ringde 5.30 - dags att gå upp och duscha och tvätta kroppen och håret noga för att slippa få inflammationer och grejs. Sen gick jag till sjukhuset 6.40. Så fort jag kom innanför dörren var jag tvungen att gå på toa för tredje gången den morgonen, haha.
Sen fick jag sitta och vänta en stund på sköterskan, och där satt samtidigt 3 andra som skulle göra operationen samtidigt, så vi småpratade lite.
Sen fick vi gå och byta om, jätte mysiga sjukhuskläder, sen fick man massa tabletter, information, och gå på toa. Sen var det väntan på att få rullas till operation.

Efter operationen: Jag vaknade rätt tidigt av att jag frös, hackade tänder som en galning och visste inte riktigt vart jag var, det enda jag var säker på var att jag frös och var förbannat trött. Jag fick en spruta så jag slutade hacka, och somnade några timmar.
Sen vaknade jag "på riktigt" 13.30. Enormt kissnödig och förvirrad, slangar i näsan, händer och gud vet vart. Fick resa mig upp och gå lite, vinglig som jag var.
Efter en timme fick jag gå till min avdelning och mitt rum, jätte mysigt. Då kom mamma och birgitta och hälsade på, mamma gav mig en nalle. (jag tvingade henne innan op att köpa en och ge mig sen, haha)

Blev mycket andningsövningar och försök till att gå under dagen, sova lite och sådär.
+ såklart 3 dl vatten. (vilket var de enda man fick ha i sig den dagen... med en liten sked)

Torsdag: Denna dagen fick man ha i sig 1 liter vätska (vatten, saft, juice, buljong, kaffe eller te) Vilken känsla med lite juice, skeden var såklart kvar.
Blev mycket ut och gå i friska luften, endast sjukhus området dock. Kollade på tv och snackade med dom andra, drack, och drack. Kändes som de aldrig skulle ta slut.
Fick en sömntablett på kvällen och sov som en gud.

Fredag: Idag fick man ha i sig lite nya saker, som fil, yoghurt, soppa, saftsoppa och sånt. Mycket gott med yoghurt på morgonen. Fast mådde illa så fick dock i mig hälften. (vilket var 1 dl).
Packade ihop på rummet, satt och snackade innan man fick prata med läkaren som opererat om alla mediciner som skulle tas efterråt. Sen åkte jag hem!!

IDAG får jag ha i mig 2 liter vätska. Ett exempel på en av mina dagar:
7.30 Frukost - 2 dl fil med lite hallonsylt.
10.00 Mellanmål - 2 dl mjölk.
12.00 Lunch - 2,5 dl Fruktsoppa (ska egentligen vara varm soppa men jag har inte kommit så långt än)
14.00 Mellanmål - 2 dl fil med lite hallonsylt
16.00 Mellanmål - 2 dl juice
18.00 Middag - 2,5 dl yoghurt (ska vara varm soppa här också)
20.00 Mellanmål - 2 dl mjölk

+ 5 dl vatten.

SORRY, DET BLEV INTE SÅ KORT. MEN DET ÄR SÅ SVÅRT ATT KORTA NER DET SÅ MYCKET. Läs eller not liksom!

14 kommentarer

JESSI FOX

08 Sep 2010 11:30

OMG så den stora grejen är gjord nu?! GRATTIS!!!!!!!!

N I L M A

08 Sep 2010 12:53

Tycker det var en bra sammanfattning :D

DONKEN- 2 barnsmorsa 2 be

08 Sep 2010 12:57

ja, det första jag täönkte var att det var ett väääldigt ovanligt långt inlägg, för o vara från dig, faktiskt.

men kul att du skrev allt. nu vet man lite mer om vad du får i dig. :P



och ja som sagt, själv ska jag ju äta massor. emn är ändå hungrig hela tiden. så jag småäter. då blir man ju ännu mer hungrig, snabbt. :/ så jävvla dumt.



mår du bra idag då? vad är det för tabletter du tar? bara värktabletter? eller annat också? typ infektionsbortagnings-piller, eller nåt..?

pöss på dig..



JESSI FOX

08 Sep 2010 13:44

hahahahah vad fel det lät nu när du lägger fram det sådär... det var inget kärleksbrev :(

DONKEN- 2 barnsmorsa 2 be

08 Sep 2010 14:07

igga ja. men mår du väl? smärtfriii idag? kan du hosta utan att det gör SVINont? nysa? resa på dig från sittandes/liggandes? skratta?



jag har opererat i magen en gång, tog bort en graviditet som hamnat fel, en såndäringa ofrivillig abort. o då skär de ju cokså genom alla muskler o skit, så antar att du känner ungefär samma som jag gjorde då? man kan inte spänna musklerna där alls, då gör det förjävla ont..

Katrin

08 Sep 2010 15:40

Oj, men hur känns det då? Har du mycket ont??



Men hur blir det framöver då? Kommer du enbart kunna äta som nu då också eller kommer du kunna äta "vanlig" mat också?? Är himla nyfiken på GB som du märker ;)

Malin

08 Sep 2010 17:29

Blev jätte glad över ditt inlägg idag.Eftersom jag närmar mig min egen op snart så var detta mkt intressant läsning. Grattis och lycka till me allt nu! :) Kram M

sara

08 Sep 2010 18:29

ojoj, inte enkla saker du har vart med om! :O

mycket mycket intressant läsning!

Grattis och sånt med! det måste kännas grymt att det verkligen är över (eller början). underbart ju! <3

DONKEN- 2 barnsmorsa 2 be

08 Sep 2010 18:38

det är idol ikväll kl 20 också, såg jag nu. på fyran.. tänkte eftersom du ville se, o missade igår. :P

fassssttt... du kanske var ironisk? :P men nu vet du iaf. :P

sara

09 Sep 2010 09:33

jaaa underbart! :D

ooh vad jag taggar o se resultat! <3 ih!



du vet att du får komma till mig näär som hellst! men det skulle vara roligt om vi kunde hitta på något så vi får vänta tills jag har pengar! så du kan ju komma i october någon gång? :D oh vad roooligt det skulle vara! <3 det skulle vara bäst förresten! SAKNAR DEJ!

Ewa

10 Sep 2010 23:43

Hej. Intressant läsning o bra skrivet, väntar själv på operation så man är ju nyfiken på hur det går för andra i samma sitts. Lycka till med din viktnedgång.

Linnéa

25 May 2011 22:12

Nu är jag här igen, men eftersom jag själv gjort en GP-OP i oktober förra året så är jag lite nyfiken av mig (och du behöver definitivt inte svara om du inte känner för det, det har jag full respekt för). Hur gammal är du och hur mycket vägde du innan OP? Som jag skrev förut tycker jag du verkar ha en sund mentalitet kring livet efter operationen, ja mycket förändras ju men det handlar också om att hitta nya rutiner och vanor. Rom byggdes inte på en dag. ;-)

Kram

Emma

22 Feb 2012 15:43

Hej!

Jag har själv opererats för ett år sedan idag.

Och jag satt och reagerade på en sak du skrev.

Var du ute och åt dagen innan?



Var du inte tvungen som alla andra att dricka skakes?



Emma.

Malin

01 Oct 2012 09:13

Den 17de oktober ska jag göra samma operation på Ersta sjukhus :) På tisdag ska jag börja med modifast och jag är så laddad. Det kommer säkert bli jättejobbigt men förhoppningsvis är redan värd i slutändan :)

Kommentera

Publiceras ej