Lite knivigt kanske

16kommentarer

Jag får en hel del mail och kommentarer om vad jag provat för dieter och vad jag rekommenderar.

Tänkte jag skulle ta upp lite om det här, kul va?

Mina olika dieter:


GI – Detta gjorde mig bara halv galen, tråkigt att bara äta kött och grönsaker hela tiden, speciellt då man helst ska äta mycket broccoli och grejer som inte är min favorit. Jag gick väl ner några kilon innan jag insåg att det inte gick att fortsätta.

 

Allevo & dyl. – Soppor, shakes & bars. Så jäkla äckligt, varför ska jag gå runt och äta sånt och samtidigt vara hungrig och trött hela tiden. Med tanke på att jag var så stor när jag körde detta så var ju en soppa som en fjärdedel av vanlig mat eller något, hemskt jag vet.

 

Husmanskost – Äsh, att bara äta husmanskost som dom påstår är det folk gjort i alla dagar, det funkade väl inte. För någon gång tar man alltid för mycket, äter för fort eller något annat som sitter i automatiskt.

 

Var tredje timme – En rätt smart diet egentligen, ät någonting nyttigt var tredje timme. Men ibland var man borta eller glömde ett mål. Detta gav ju resultatet att nästa mål var man hungrig så man åt för två ändå. Vilket är hur dumt som helst. Stort nej på detta.

 

Dietist – Hon kunde fän inte mycket, jag fick komma dit och prata en gång i månaden, nästan som en psykolog. Hon sa inte mycket till hjälp för vad jag kunde äta, hon gav mig ett recept på en sallad en gång, men det var allt. Visst kan en dietist vara bra, men inte den jag fick. Hade två till och med, därför tror jag inte längre på det.

 

Räkna kalorier – Det senaste jag provade veckorna innan min operation. I början var jag bara hungrig och orkade knappt gå ut och gå. Jag åt ju hur lite som helst jämför med innan, en dag för mig låg på ca 800-900 kalorier. Om jag gick ner i vikt? Ohja.

 


Det jag rekommenderar är: Räkna dina kalorier.

Har du ett schema och hela tiden tänker på vad du stoppar i dig och är bestämd så ser du att du inte kan fuska med en bit choklad för det är så mycket kalorier så då kan du inte äta mer sen. Och resultatet på det? Well, första veckan gick jag ner 3 kg. Andra veckan kommer jag fän inte ihåg?

Men är det mig ni vill ha tips av, så räkna dina kalorier. Ligg mellan 1000-1200 kalorier om dagen, finns jätte många bra sidor där du kan kolla innehåll på saker och ting. Recept där det redan står hur många kalorier en portion innehåller. Malin är jätte duktig och har super mumsiga receptförslag hos sig.

Lycka till med ditt nya liv!

16 kommentarer

Jag och Mitt Livs Viktigaste Resa

08 Jan 2011 19:26

Kommer oxå att räkna mina kalorier sen :)



Jag lyssnar på Winnerbäck och Håkan så klart, men ändå är det rocken som vinner med hästlängder :)

scrapmoster

08 Jan 2011 19:48

Ja min gud, vilka dieter man har prövat i sin dag. Jag gick på den där Sahlgrenska dieten, där man ska äta 2kg bananer. Jamen snälla nån... vart utslängd från gymmet på tredje dagen. De tyckte jag skulle gå hem och äta mnat istället. Jo faktiskt. Ganska skrattretande så här i efterhand....



Kramen i

Fia

08 Jan 2011 20:43

Kanonbra inlägg! Jag räknade kalorier när jag gick ner 17 kg o nu vet jag ungefär hur mkt jag kan äta på en dag utan o komma över 1300 kcal som jag lagt som min gräns!

Tigerhonan

08 Jan 2011 20:50

Jag har ingen aning, men det är väl bara att kolla? :D

Du behöver inte betala för en skiva :P Jag ordnar det när jag fått pengar så det finns pengar för frakten :) Lite ont om det just för tillfället xD



Ja gör det! :D



Jätte bra inlägg hörru :D

Johanna

08 Jan 2011 20:56

Ja det är inte kul, när man annars är en glad tjej. När man vaknar på morgon känner man bara för sova vidare! :(



Vill inte ha min stereo på skänken jag köpte tycker det inte passar in, snyggare ha ngn fin ljuslykta och så där och igelkottar haha...så skall gömma den i ett av två hörna istället så måste köpa något snyggt å ställa den på =) Fast tror jag uteslöt det ena hörent nu haha!

Linda

08 Jan 2011 21:16

Ja av dom du räknar upp så är ju kaloriräkning det absolut bästa i längden :-)



Men jag är för lat för att varje dag hålla koll på att inte överstiga kalorierna så jag skulle nog klara en vecka kanske,, nu äter ju jag inte så mycket mer kalorier vissa dagar än dom där 1200, försöker ligga på mellan 1600-1800 per dag och det funkar ganska bra nu utan att jag behöver tänka så mycket..Man lär sig efter ett tag på vad och hur mycket man kan äta för att ligga inom ramarna:-)



Ha en skön kväll..kram

Pernilla

08 Jan 2011 21:50

Sv: Haha! Hoppas jag kan meddela i mitten/slutet av nästa vecka ;)



Köpte den på megastore, men var noga med att du har antingen en regionsfri spelare eller köper för rätt region. Var själv nära att köpa de billigaste men de funkar inte att spela hos mig.. :( I slutändan var det dock värt det

Malin I Form

08 Jan 2011 21:56

Kalorier är det bästa, helt klart :D

Och tack för länken!

Linda - En Vimsig Mamma

08 Jan 2011 22:56

oj shit vad svårt att räkna och hålla koll på det då =/ haha för avancerat för mig då alltså =)

kram

Pernilla

08 Jan 2011 23:30

Sv: Hahha! Inte alltför galen då hoppas jag ;) Kan knappt hålla mig så hoppas på leverans så jag kan meddela så fort som möjligt. Är helt kass på hemligheter ;)



Nee, de flesta har nog det tror jag. I alla fall jag ;) Är ju inte så grym gällande teknik men skulle kunna se om det går att bränna dvd:n om du vill? Har en lillebror som ligger hemma hos mamma nyopererad så han har nog inget emot att kolla upp det ;)

Nett

09 Jan 2011 08:12

En hel del dieter man har gjort genom åren. Jadu, jag kan idag äta en hel mat-tallrik med mat / grönskar, jag brukar då ta ca 50 % sallad, 25 % kolhydrater 25 % protein.

Katja

09 Jan 2011 10:27

Hejsan godingen!

Ska kommentera lite nu :o) Äta var tredje timme, det gör du väl nu som gbpopererad?

Sen att äta 1000-1200 kcal, tja det är på läge till svält, jag som inte rör mig ska äta cirka 1700 kcal räknade min PT ut! O eftersom jag åt cirka 1200 då så svälte jag mig istället vilket gjorde att jag la på mig kilon istället.. :/ Sen om man tränar så räcker inte dessa kcal.

Annars så tkr jag LCHF är en bra metod, men som du säger TRÅKIG! Man får ju inte äta pasta, potatis o ris... även om man bara vill ner några kilo så skulle man klara sig utan det i några månader, sedan kan man äta LITE av det, typ EN potatis, 1/2 dl ris/pasta. Mina vänner har genom LCHF gått ner 30 resp 40 kilo på mindre än ett år!

Massor med kramar till dig!

jossan

09 Jan 2011 13:37

det finns en jättebra app till iphonen som är en kaloriräknare, bara skriva in allt man äter så ser man hur mycket man har kvar sen, Shape Up heter den :)

LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

09 Jan 2011 16:59

Själv gillar jag det där med att äta var tredje timme ungefär. Brukar ha med mig frukt och nötter i väskan vart jag än går så då funkar det =) Gillar även nutriletts färdiga smoothies =P



SV: Låter som att du skriver en intressant story! =) Hoppas du får den utgiven!

Bantarbritta

09 Jan 2011 19:58

Jag lider nästan av dyskalkyli (eller vad det nu heter, dyslexi fast med siffror) så jag har skiiitsvårt för att räkna kalorier...



Kör nåt GI-liknande och det trivs jag finfint med, men det är som med allt annat, man måste välja den väg som både fungerar och passar bäst för var och en. :)



Husmanskost tror jag funkar dåligt, tänk vad mycket mer folk rörde på sig förr i tiden när man jobbade mer med kroppen... DÅ funkade husmanskost, men har svårt at vi som är mer och mer stillasittande kan äta sånt utan att gå upp i vikt.

charlie

10 Jan 2011 13:29

så fort jag har pengar över ska jag fixa den :) helt inne på tatueringar just nu ba helt crazy!



kostade 1000 kr men hon skulle egentligen ta mer



hon e super duktig o tar 800 kr i timman :)



checka in hennes hemsida edskroppskonst.se (hon o hennes man jobbar tsammans)



kram

Kommentera

Publiceras ej