Det är ett tag kvar..

1kommentarer

Haha jag har glömt att dela med mig om en sak (jag som brukar vara så bra?)

MIDSOMMAR 2010 - vart kommer den spenderas? Jo, i... Ytterhogdal!
Knappt så jag kunde skriva ordet för kommer knappt ihåg vad det heter.

Lite kort fakta om yh:

Ytterhogdal är en tätort  och gammal
socken vid ån Hoan i Hälsingland.
Redan under medeltiden blev området utbrutet
ur Färila socken, Hälsingland. Som ett kuriosum
kan nämnas att invånarna i Ytterhogdal med fog
kan identifiera sig med tre landskapsnamn
eftersom de bor i Hälsingland  
(Hälsinglands landskap), Härjedalen  
(Härjedalens kommun) och Jämtland  (Jämtlands län).
Detta fenomen är Ytterhogdals befolkning tillsammans
med invånarna i Ängersjö, ensamma om i Sverige.
Väg E45 passerar orten men järnvägen kom aldrig
fram till samhället eftersom man drog Inlandsbanan  
kortaste vägen mellan Sveg och Svenstavik. Därför
ligger Ytterhogdal station långt norr om själva centralorten.

Folkmängd     603 (2005)

Okej, det enda jag fattar av allt är typ folkmängd.

Vill ni veta något lustigt? Det där var för 5 år sedan, hur många är det nu?
Säkert hälften - däribland min farmor och en farbror. Hoooh!
(det är därifrån pappa och hans syskon ...and so on kommer ifrån)

Vad händer då i Ytterhogdal på midsommar?
Släktträff & Bröllop svarar jag då! (kan även erkänna att jag fick slå upp ordet bröllop, för jag trodde det stavades brölopp.. Men nog om det)

1 kommentarer

DONKEN

26 May 2010 21:06

det var som fan. :P vilka är det som gifter sig? :P nu är bilder upplagda och en text om vincents födelsedag. :P

Kommentera

Publiceras ej